#1. Verleiding in de reclame: angst
- Admin
- 17 aug 2024
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 24 sep 2024
Vroeger heette L'oreal de "French Harmless Hair Dye Company" en kon het concern de meeste vrouwen niet overtuigen om hun haar te verven. Het zou ongezond zijn of geassocieerd worden met lichtzinnigheid. Het duurde tot halverwege de 20ste eeuw, voordat het kleuren van haar populairder werd. De beauty industrie had een nieuwe aanpak gevonden: het aanwakkeren van de angst voor het ouder worden! De marketeers van het merk Clairol probeerden de consument angst aan te jagen met teksten als: ‘Grijs haar betekent de ondergang van de romantiek’. Bron: www.wellnessacademie.com
Maar dat terzijde. Angst wordt veel gebruikt in reclames: Angst voor ontslag (Brandmeester rechtsbijstand), angst voor inbraak (Verisure), angst voor rimpels (= ouder worden..) angst voor urineverlies (Always discreet), angst voor haaruitval (Plantur), etc. etc.
Niet alle angsten zijn reëel en niet alle opgedrongen angsten zijn voor jou van toepassing. Wanneer je een dergelijke boodschap in een reclame hebt "ontmaskerd", kun je er rustig over nadenken of het product wat voor je is en zo ja, welke dan het beste bij je zou passen.
Comments