Ben je belazerd
- Admin
- 7 okt 2024
- 1 minuten om te lezen

De Consumentenbond brengt weer een andere vorm van supermarktmanipulatie aan het licht die recentelijk aan populariteit wint. Creatief omgaan met prijzen waardoor producten afgeprijsd lijken, maar dat niet zijn.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been.’
Soms wordt de prijs kortstondig verhoogd en daarna weer verlaagd, waardoor men er een ‘in prijs verlaagd’-label bij kan plaatsen. In andere gevallen staat een ‘blijvend in prijs verlaagd’-bordje bij een product dat juist fors in prijs is verhoogd.
Voorbeelden:
In een Jumbo-filiaal bijvoorbeeld staat bij een pakje boter ‘blijvend in prijs verlaagd’. Terwijl de prijs van dat pakje boter in 5 maanden tijd juist met 21% gestegen is. Van €1,80 naar €2,18. Aldi adverteert bij een rol bakpapier met een prijsdaling van €1,09 naar €0,99. Terwijl die daling al bijna 1 jaar oud is. En Dirk pronkt met ‘in prijs verlaagd’ bij een kuipje margarine. Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met €0,30, om het vervolgens met €0,06 te verlagen.
Comments